7 tips om gezond oud te worden en te blijven

Dagelijks zijn mensen bezig om goed voor zichzelf en het gezin te zorgen. De levensverwachting in het Westen stijgt ieder jaar. Dikwijls wensen de mensen dat ze gelukkig en oud worden, denk maar aan de uitspraak ‘En ze leefden nog lang en gelukkig’. Een zinsnede uit sprookjes waar mensen van kunnen dromen. Hieronder geef ik een aantal tips voor het leiden van een duurzaam, gezond leven. Sommige tips gaan in veel gevallen op maar er kunnen natuurlijk ook andere tips en adviezen gegeven worden.

 

  1. Eet gezond

Vele etenswaren zoals groenten, fruit, aardappelen, vis en vlees heeft het menselijke organisme regelmatig nodig om gezond te blijven. Ook andere middelen zoals zuivelproducten of eieren zijn op z’n tijd gezond. Je kunt ook een vegetarische of veganistisch levensstijl aanhangen. Gezond koken kan op vele manieren en is bijvoorbeeld koken zonder te veel (oud) vet te gebruiken. Vermijd ook aangebrand eten omdat hier carcinogene stoffen in (kunnen) zitten. Eet ook regelmatig verspreid over een dag. Proberen snacks en snoepgoed te passeren.

 

  1. Beweeg veel

Het is nooit verkeerd om veel te bewegen of om bezig te zijn om op deze manier jouw fysiek bij te houden. Pak eens een keer de benenwagen of ga een keer met de fiets op pad of naar het werk. Je zult er al gauw van kunnen genieten en merken dat je gezondheid er in ieder geval niet slechter op wordt. Sterker nog: je wordt er fitter van. Schrijf je desnoods in bij een sportclub of de een of andere vereniging om een sport te beoefenen. Van vechtsport tot en met een sociale balsport; er worden veel sportlessen gegeven door vele soorten sportonderwijzers. Voor ouderen worden er bijvoorbeeld ook aqua-lessen gegeven. Of schaf een huisdier aan en ga daar regelmatig een eindje mee wandelen. Vele wegen leiden tot Rome.

 

  1. Houd je geest fit

Een andere manier om sport te bedrijven is door een denksport als dammen of schaken te gaan doen. Hiermee houd je jouw geest fit. Maar er zijn nog vele andere denkbare manieren die jouw geest (en lichaam) fit houden; pak maar eens een spelletje als Mens-erger-je-niet, een kaartspel of Twister erbij. De geest heeft plezier en prikkels nodig maar ook sporadisch ook activiteit, afleiding of ontspanning op z’n tijd. Leg de lat niet te hoog, geniet van tussentijdse resultaten of prijzingen en maak je niet te veel zorgen in een leven waarin veel relatief is. Houd je geest ook fit om tegenslagen van het lot te kunnen pareren.

 

  1. Ga regelmatig op vakantie of zoek de natuur op

Ga buitenshuis bijvoorbeeld in de natuur of in een ander land de natuur in om een frisse neus te halen. Zon, de buitenlucht en groen is gezond voor de mens, hetzij met mate. Geniet van de zonnestralen, vitaminen, bijvoorbeeld op een zandstrand in een warm land. Met de juiste zonnebrand is dat zowel een aangename maar ook vruchtbare combinatie. Niet alleen kan het weer en de (natuurlijke) omgeving gezond zijn maar ook het feit dat je even op een andere (con)text komt waardoor je de dingen wat beter kunt relativeren en je tot het besef komt dat je ook moet genieten in het leven. Nieuwe indrukken en ervaringen verfrissen jouw kijk op het leven en zorgen voor nieuwe, aangename herinneringen.

 

  1. Probeer positief te leven

Het leven kent veel teleurstellingen, tegenslagen, tegenspoed en wat nog niet meer. Het is moeilijk voor een mens om daar koel, aandachtvol en doelgericht onder te blijven. ‘Laat de moed niet zakken’, luidt het aloude spreekwoord. Als je opgewektheid, blijdschap, vreugde, geluk en voorspoed ervaart in het leven probeer dit dan op waarde te schatten en voldoening te vinden in de dingen die wel goed gaan in jouw leven of dat van naasten of vrienden. Een negatief leven leiden is op termijn onverdraaglijk, zuur; wil jij jouw leven verbitterd en terneergeslagen leiden?

 

  1. Omring je regelmatig met vrienden of familie

Een positief leven kun je ook leiden door je regelmatig te omringen met positieve mensen. Punitiviteit steekt elkaar aan. Of het nu om naasten, familie of vreemden gaat: iedere mens is uniek en je kunt van veel mensen wat leren of de waarde ervan inzien. Eventueel kun je bij een sportvereniging gaan om mensen te ontmoeten, te sporten, ontspannen en sociaal bezig te zijn. Of je gaat boodschappen doen in de plaatselijke supermarkt, maakt een praatje met een kennis of verwante en vraagt naar elkaars welzijn of filosofeert over het leven. Mensen zijn met elkaar op de wereld en, indien ze goedgezind zijn, valt het allemaal wel mee en kunnen de mensen redelijk tot goed met elkaar opschieten.

 

  1. Sla een eventueel doktersadvies niet in de wind

Als jouw huisarts jou een bepaalde bloed drukmeter adviseert of je stuit, al surfende op het internet, op een bloeddrukmeterswebshop dan staat jou niets in de weg om er eens goed rond te kijken en na te denken over het aanschaffen van een bepaalde bloeddrukmeter. Adviseert de arts jou medicijnen dan kun je hetzelfde doen: als de medicijnen jouw gezondheid ten goede komen, zoals jouw hartslag, bloeddruk of psychische welzijn of iets dergelijks, dan doe je er het beste aan het doktersadvies op te volgen. In de huiselijke omgeving kun je ook maatregelen treffen die de gezondheid van jou en jouw gezin bevordert. Leid bijvoorbeeld een hygiënisch leven, maak regelmatig schoon en stofzuig jouw woning zodat bacteriën en huisvuil onschadelijk worden gemaakt. Gebruik bijvoorbeeld afwasmiddelen, zeep en schuurmiddel om de keuken hygiënisch te houden.

 

MEER TIPS EN INFORMATIE VOOR EEN FIJN PENSIOEN? MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Bedankt voor uw aanmelding

Mislukt, probeer het nogmaals