“Bewegen helpt… zelfs tegen Alzheimer”

“Rust roest”, schreef Peter onlangs nog. Deze week sprak hij ondernemer en topcoach Koen Gonnissen. Als coach van onder anderen de Belgische tennisster Kim Clijsters en directeur van het Mentally Fit Institute weet hij daar alles van: “Beweging is één van de broodnodige factoren om het langer vol te houden”.

Topsport vs. bedrijfslevenKoen Gonnissen, bewegen, ouder worden, alzheimer, Toekomt

“Het werk van topsporters kent drie fases. Eerst veel trainen, vervolgens een korte wedstrijd, en vervolgens lang herstellen. In je werk zou dat hetzelfde moeten gaan. Daar moet je ook onder druk presteren. Helaas gaat het vaak anders. In het bedrijfsleven heb je te weinig tijd voor training en herstel. Het is overleven. Nieuwe generaties moeten doorwerken tot 72 jaar. Daar wordt te lichtzinnig over gedaan. Want hoe houd je dat fysiek en emotioneel vol?”

“In het bedrijfsleven heb je te weinig tijd
voor training en herstel”

Slaap, voeding, bewegen

“Er moet wat veranderen. Het belangrijkste is hoeveel en hoe goed je slaapt. Goede voeding komt op twee. Bewegen is een goede derde. Naar bewegen is veel onderzoek gedaan. Wat blijkt: een stevige wandeling van 20 minuten helpt tegen alzheimer. Goed om te weten voor zowel werkenden als gepensioneerden. Want zeker mensen die zittend werk doen bewegen te weinig. Het wordt ook wel de zittende dood genoemd: rugproblemen, een te lage bloedcirculatie, en een grotere kans op diabetes en dementie.”

“Wacht niet met bewegen tot je pensioen gaat!”

Drie beweegtips

“Iedereen is bang om fysieke ongemakken te krijgen of dement te worden. Ondanks dat vergeten mensen de juiste maatregelen te nemen dat te voorkomen.

  1. Soepelheid is het sleutelwoord. Stretch je spieren regelmatig.
  2. Houd je spierkracht daarbij op peil met krachttraining.
  3. Tot slot moet je cardio-training doen: wandelen, joggen, fietsen of zwemmen. Je hart moet meer pompen, zodat je meer conditie en uithoudingsvermogen krijgt en je Heart Rate Variability verbetert.

Ademhalingsoefeningen kunnen hier ook goed bij helpen. Let wel: wacht niet met bewegen tot je pensioen gaat! Bouw het op. Want niet alleen mentaal, ook fysiek zal je moeten wennen aan de nieuwe situatie. Doe je het niet, dan kan het zelfs fataal zijn. Het is net als met sporters, die kunnen ook niet van de één op de andere dag stoppen.”


Contact of meer informatie naar aanleiding van dit interview? Reageer hieronder, bezoek de site van Mentally Fit of bekijk Koens boek ‘De Bedrijfsatleet’.

Eerder sprak Koen Gonnissen tijdens de Week van de ondernemer voor o.a. premier Mark Rutte

MEER TIPS EN INFORMATIE VOOR EEN FIJN PENSIOEN? MELD JE AAN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF

Bedankt voor uw aanmelding

Mislukt, probeer het nogmaals