Benetton-fotograaf Toscani in Nederland

Oliviero Toscani geeft op 10 februari in het Amsterdamse De Balie een lezing. De fotograaf die verantwoordelijk was voor de controversiële Benettonreclames daagt kunstenaars en reclamemakers meer risico’s te nemen.

Toscani (72) is beroemd om de foto’s die hij voor modemerk Benetton in de jaren ‘80 en ‘90 maakte. Een aidspatiënt op zijn sterfbed. Drie harten met de woorden black, white, yellow erop. Een witte merrie gedekt door een zwarte hengst. De vaak grillige foto’s maakten het merk beroemd zonder dat ze iets met mode te maken hadden.

Taboe

In 2000 vond Benetton dat Toscani te ver was gegaan. Hij zette afbeeldingen van ten dood veroordeelde gevangenen op de affiches en moest uiteindelijk ontslag nemen. Maar hij had iets bijzonders verwezenlijkt. Zijn foto’s wisten pastel-gekleurde truitjes te verbinden met hete sociale hangijzers. Belangrijker nog: door de reclamecampagnes bereikte zijn boodschap veel meer mensen dan hij als kunstfotograaf had kunnen bereiken.

Foto's OLIVIEROTOSCANISTUDIO

United Colors

Toscani’s privé leven is al even kleurrijk. Afgelopen jaar vertelde hij het NRC: “Ik heb zes kinderen en twaalf kleinkinderen met vrouwen uit drie landen. Ik heb thuis alle generaties om me heen. Het is net de Verenigde Naties, er wordt Italiaans, Duits, Engels, Frans en Noors gesproken.”

Nog altijd zet Toscani zich hartstochtelijk in voor sociale gelijkheid, vrede en verbondenheid. Hij blijft taboe-onderwerpen aansnijden in foto’s, film en video. Zo heeft hij de serie Razza Umana gemaakt; foto’s van het menselijke gezicht in al zijn vormen. De serie wordt over de hele wereld tentoongesteld.

Benetton fotograaf uitgelicht Toekomt.nl